# Tvorba postavy

Vytiskni sadu hráčskejch příruček a rozdej je hráčům. Nech každýho, ať si jednu zvolí, každej jinou. Zbytek dej stranou, ale nech si je poblíž.

Vytiskni hráčský referenční karty. Polož je na stůl někam, kde na ně všichni došáhnou, a rozdej je.

Vytiskni svoje herní karty: mapu hrozeb a kartu hrozeb. Po prvním sezení si můžeš vytisknout další karty hrozeb, pokud bys je potřeboval.

Budeš potřebovat taky papír na poznámky, tužky a aspoň dvě 6-stěnný kostky.

Hráči by z většiny měli bejt schopný si v pohodě vytvořit svý postavy následovánim instrukcí v příručkách, tak je to nech udělat. Tvoje práce teď je odpovídat na otázky a přemejšlet, co vložíš do hry.

# Tohle zdůrazňuj a řikej to často

Hráčům: vaše práce je hrát vaše postavy, jakoby to byli reálný lidi, ať už se dostanou do jakejchkoliv situací – cool, schopný, nebezpečný lidi, co sou možná trochu přehnaný, ale skutečný.

Moje práce jako MC je zacházet s vašima postavama, jakoby to byli reálný lidi a vykreslovat Apokalyptickej svět, jakoby byl skutečnej.

# Apokalypsa

Někdo se najisto zeptá. Apokalypsa nastala před asi 50 lety. Nejstarší žijící lidi na ní maj dětský vzpomínky. Nikdo nicméně neví, co se skutečně stalo, ani proč. Možná to nikdo ani nikdy vědět nebude.

„Hey MC, tady se píše ‚psychickej maelström světa‘ – co to je?“

Je všude, v koutku oka nebo těsně za nim, a když mu otevřeš mozek, můžeš se z něj dozvědět věci. On se ale dozví věci o tobě. Když víš jak, můžeš do něj šáhnout a způsobit, že se věci stanou. Vyvolal apokalypsu, nebo ho vyvolala apokalypsa, nikdo neví.

# Vlastnosti

Ohledně základních otázek na vlastnosti:

  • Klídeček znamená klid pod palbou, rozvahu, trpělivost, zachování chladný hlavy.
  • Machrovina znamená zatvrzelost, silnou vůli, násilí a agresivitu.
  • Šukatelnost znamená sexualitu, atraktivitu, krásu, inspiraci a zajímavost.
  • Našrocenost znamená důvtip, pozornost, chytrost, vnímavost.
  • Úchylnost znamená podivnost, psioniku, ducha, nadpřirozeno, podivno.
  • Hx znamená historii, jak dobře se vaše postavy znaj.

Vlastnosti můžou jít od -3 do +3, ale obvykle sou od -1 do +2. To je číslo, který přičtete nebo odečtete od svejch hodů, když házíte +vlastnost.

Pokud třeba pravidlo řiká „vem si machrovinu+3“, tak se tvoje machrovina se změní na +3, ať už byla předtim jakákoliv. Pokud řiká „vem si +1machrovinu“, tak to znamená, že se tvoje současná machrovina zvedne o 1.

# Představení základních tahů

Jednat pod palbou znamená, že něco děláš, když si vystavenej nebezpečí, časovýmu tlaku nebo když na tebe někdo střílí. Tenhle tah rozhoduje, jestli se ti to daří a co tě to stojí.

Použít násilí znamená, že na někoho útočíš, když nebo pokud to neočekáváš a nejsi na to připravenej. Tenhle tah určuje předevšim jak cíl zareaguje na výš útok, hlavně jestli se ti postaví, nebo ti uhne z cesty.

Vodpravit někoho znamená zaútočit na něj, když s tim nemůže nic dělat, typicky když je bezbranej nebo o tobě ani neví.

Bitevní tahy sou sada tahů, který používáš, když s někym bojuješ. Hlavní z nich je zmocnit se něčeho silou, což řeší, když s někym bojuješ o něco konkrétního. Rozhoduje o tom, kdo to dostane a jak moc tím oba utrpíte.

Někoho svádět nebo jím manipulovat zahrnuje blafování, ukecávání nebo lhaní. Tah rozhoduje o tom, jestli ti dotyčnej uvěří a jestli udělá to, co po něm chceš, přičemž obojí řeší trochu odděleně.

Čtení situace znamená rychlý rozhlídnutí se a zjištění, co se děje. Když to uděláš, tak se mě na něco zeptáš, a já ti odpovim.

Čtení člověka znamená sledovat jeho řeč těla, pohyby očí, způsob řeči a všechny ty další věci, co tvoje postava vidí a slyší, ale my to vidět a slyšet nemůžem. Když to uděláš, tak se hráče postavy na něco zeptáš, a on ti musí odpovědět.

Otevření tvýho mozku znamená oslabení tvejch duševních zábran a vpuštění psychickýho maelströmu světa do tvý hlavy. Když to uděláš, tak ti možná řeknu něco, co nevíš, a možná to bude užitečný. Můžu se tě zeptat na jednu nebo dvě otázky, který musíš zodpovědět.

Můžeš taky pomáhat nebo překážet někomu, kdo si zrovna hází, což mu může dát bonus nebo postih. Pokud to si ty, kdo si hází, tak si můžeš říct o pomoc, pokud je okolo někdo, kdo by ti pomoh.

# Představení sspecialit

Každá příručka má speciální tahy pro to, když maj postavy sex. Nejde o tahy k hraní sexuálních scén – já sám sem dost stydlivej, tažkže když sem MC, nebo když má moje postava sex, tak vždycky hodim zatmívačku. Tyhle tahy sou o tom, jak sex mění vztahy mezi postavama, pokud je teda mění. Jsou založený na představě, že když s někym mše sex, tak tě ten člověk líp pozná.

Někdy sou přímý a pozitivní: teď se znáte líp a je to dobře. Někdy jsou komplikovanější: teď se znáte líp, je to super, nebo to je divný? Některý z nich můžou bejt trochu strašidelný: teď se znáte líp, líbí se ti, cos zjistil?

Tyhle tahy vystihujou výlučně vzájemnej a souhlasnej sex. Pokud se do toho někomu nechce, tak se prostě nestanou. Přesto, jejich přítomnost ve hře dává sexualitu postav a sex mezi nima do popředí. Pokud o to ty nebo tví kamarádi nestojíte, buďte k sobě vstřícný. Dohodněte se, že je ze hry vynecháte, vyškrtněte je z příruček nebo si najděte jinou hru, ze který ste nadšený.

# Tahy postav a krámů

Pro dotazy na tahy postav se podívej na příslušnou kapitolu začínající na straně 136 (pro základní tahy), nebo na straně 182 (pro tahy postav).

Pro dotazy ohledně výbavy, zbraní, gangů, držav a ostatních kravin se mrkni na danou kapitolu začínající na straně 224.

Příručky postav řikaj věci jako „cetky v hodnotě 1-barter“. Barter jmenovanej v příručkách a ve zbytku pravidel je prostě abstrakce pro cokoliv ve vašem Apokalyptickym světě, co se používá ke směně. Může to bejt skutečnej barter („já ti dám tucet mejch kamenoželvích vajec a ty mi opravíš boty“) nebo to může bejt nějaká podoba měny, něco zprostředkovávajícího hodnotu, odtud „cetky“. 1-barter je jakože hodně, dost na to, abys s tim přežil několik dní nebo si koupil jakoukoliv normální věc.

# Vozidla a protézy

Příručky zároveň řikaj „pokud chceš začít s vozidlem nebo protézou, domluv se s MC“. Jezdec a dvoukolák maj vždycky vozidla, ale je na tobě, jestli nechat ostatní postavy, aby měly vozidla taky. Je vždycky na tobě, jestli necháš nějakou postavu začínat s protézou.

# Tvorba vozidla:

V základu má tvoje vozidlo rychlost=0, ovládání=0, 0-pancíř a hmotnost podle hodnocení svýho rámu.

Zvol si rám:

  • Motorka (hmotnost=0, 1 bitevní možnost)
  • Kompakt, bugina (hmotnost=1, 2 bitevní možnosti)
  • Kupé, sedan, jeep, pickup, dodávka, limuzína, 4x4, farmářskej traktor (hmotnost=2, 2 bitevní možnosti)
  • Semi, bus, sanitka, stavební/strojní vozidlo (hmotnost=3, 2 bitevní možnosti)

Přednosti (zvol si 1 nebo 2): rychlý, hmotnej, agresivní, štíhlý, ohromný, terénní, responzivní, snášenlivý, prostorný, spolehlivý, snadno opravitelný.

Vzhled (zvol si 1 nebo 2): elegantní, klasický, zánovní, silný, luxusní, stylový, výkoný, zvláštní, hezký, rukodělný, bodce a pláty, křiklavý, sesvářený, pracovní.

Slabiny (zvol 1 nebo 2): pomalý, hlasitý, líný, zfušovaný, stísněný, vztekavý, potácivý, nespolehlivý, skákavý, temperamentní.

Bitevní možnosti (zvol adekvátně rámu): +1rychlost, +1ovládání, +1hmotnost, +1pancíř. Pokud chceš, tak můžeš bitevní možnost vzít dvakrát.

# Tvorba specializovanýho bitevního vozidla:

Jezdec má tah moje další auto je tank, kterej mu dává specializovaný bitevní vozidlo. Vytvoř tohle vozidlo normálně a pak zvol 2:

  • +1 bitevní možnost (+1rychlost, +1ovládání, +1hmotnost nebo +1pancíř)
  • Namontovaný kulomety (3-zranění nablízko/nadálku plošný špinavý)
  • Namontovanej granátomet (4-zranění nablízko plošnej špinavej)
  • Beranidlo nebo taranovací bodce (jako zbraň způsobuje vozidlo +1zranění)
  • Namontovanej .50 kulomet (5-zranění nadálku plošnej špinavej)
  • Namontovaná přepadová plošina nebo postroj (+1 k pokusům na naskočení na jiný vozidlo z tohodle vozidla)

# Tvorba protézy:

Zvol si část těla: ruka, ½ paže, paže, chodidlo, ½ nohy, noha, oko, ucho, čelist, jiná.

Přednosti (zvol 1 nebo 2): vyladěná, reaktivní, pohodlná, odolná, snadno udržovatelná, s vyměnitelnejma částma, napojená do masa, silná, neunavující.

Vzhled (zvol 1 nebo 2): ruční práce, mechanická, plynulá, užitková, groteskní, zdobená, pásy & přezky, okázalá, poškrábaná, křiklavá, křehká, organická.

Slabiny (zvol 1 nebo 2): pomalá, těžká, svědivá nebo horká, složitě připnutá, vyžaduje neustálý ladění, klouzavá, zasekávající se, necitlivá, vyžadující palivo, šeptající do psychickýho maelströmu světa.

# Tvorba očekávání

Zatímco si hráči tvoří svoje postavy, tak mezi zodpovídáním otázek máš dobrou příležitost vytvořit očekávání pro nadcházející hru. Tady je pár věcí, který rád ustanovuju předem:

  • Vaše postavy nemusej bejt dobrý kamarádi, ale musej se navzájem znát a spolupracovat spolu a měly by bejt spojenci. Můžou se stát nepřáteli ve hře, ale neměly by jako nepřátelé začínat.

  • Ano, všichni máte tah, kterej říká, co se stane, když máte sex. Jsou tam pro případ, že na to dojde, pokud na to dojde, ale pokud ne, tak se nic neděje. Jestli chce mít vaše postava sex je vždycky jen na vás. Ty tahy tu taky nejsou pro odehrávání sexuálních scén, kdykoliv budete chtít, tak to zatmíme.

  • Vaše postavy sou v Apokalyptickym světě jedinečný. Existujou jiný medici a jejich přátelé jim můžou řikat „spasitelé“, ale ty si ten jedinej spasitel. Existujou jiný pohlaváři a válečný vůůdci, kterejm se může říkat „baroni“, ale ty si ten jeden baron.

  • Některý z vás si mohli vzít pancíř. 1-pancíř může bejt cokoliv, můžou to bejt neprůstřelný vesty, motorkářský kůže, pancéřovaný korzety, cokoliv. 2-pancíř je nicméně seriózní brnění. Těžkooděnecká výbava. Může to bejt low-tech, může to bejt vyrobený z auta nebo z čehokoliv, ale prostě nejde o nic obyčejnýho. Chodíte okolo v brnění.

  • Hej, vidíte, kde se u vás řiká, že máte „cetky v hodnotě 3-barter“ nebo tak něco? Je tu nějaká forma měny, která se používá při směně, nebo to sou skutečně různý věci pro vyhandlovanou směnu? Strýčku, ty si baron, je tu něco, co ve svý državě používáš jako měnu? Pokud ne, Aniko, ty si Šéfka, co příjimáš jako platbu ve svym podniku?

  • Nejsem tu vod toho, abych vás dostal. Kdybych byl, tak byste to mohli rovnou zabalit, žejo. Prostě bych řek „přišlo zemětřesení. Všichni dostanete 10-zranění a umřete. Konec.“ Ne, já tu sem, abych zjistil, co se stane se všema vašima cool, sexy, kurevsky hustejma postavama. Stejně, jako vy!

# Představení

Jakmile všichni dokončej tvorbu svejch postav, je čas je představit.

Než začnou, jasně řekněte, že se všichni navzájem znaj. Pokud cestujou, tak cestujou společně. Pokud žijou v državě, tak se spolu přátelí. Jsou to přátelé, nebo aspoň dobrý kolegové. Například pokud je jeden šéfíkem, ostatní můžou bejt jeho štamgasti. Pokud je někdo baronem, ostatní můžou bejt jeho poručíci. Pravidla pro Hx vám s tim taky pomůžou, ale ujasněte si to předem, ať sou všichni na stejný vlně.

Projděte kolečko. Nech každýho hráče představit svojí postavu ménem, dojmem a vzezřenim. Každýho se zeptej na pár otázek ohledně jejich postavy. Jde ti o vytvoření poměrně celistvýho obrazu toho, kdo ty lidi sou, a jak spolu fungujou.

Příklady: Jak si starej? Čim si vyděláváš? Jak dlouho to děláš? Jak dlouho spolu vy dva pracujete? Kde žiješ? Kdo žije s tebou? Takže lidi za tebou choděj jakože pořád? Ksakru, to jako trošku pamatuješ i apokalypsu? Takže vy dvě ste ségry?

Pokud máš nějakýho zpátečníka, co si ještě postavu nedodělal, tak ostatní nenechávej čekat. Ať svojí postavu stejně představí taky teď a výběr tahů a dalšího si může dodělat v průběhu.

# Hx

Každá hráčská postava má Hx, historii se všema ostatníma hráčskejma postavama. Tvoje Hx s někym říká, jak dobře ho znáš. Je založený na specifickejch okamžicích nebo částech společný historie. Tvoje Hx s nima, který máš napsaný na svý kartě, říká, jak dobře znáš je. Jejich Hx s tebou, co maj napsaný na svejch kartách, řiká, jak dobře znaj tebe. Neřiká to nic o tom, jak dlouho je znáš, jak moc je máš rád, jak pozitivní vaše společná historie byla, ani nic jinýho, jen to, jak dobře je chápeš. Pokud je tvý Hx s někym negativní, tak to znamená, že ho moc neznáš a nemůžeš předvídat, co udělá. Tudíž mu nemůžeš efektivně pomoct ani s nim vyjebat. Hx je asymetrický – moje postava může znát tvojí Hx+2, zatímco tvoje může znát mojí Hx-1, nebo jakkoliv jinak.

Super! Projděte si kolečko znovu dokola a vyřešte Hx. MC, tvoje práce je jen dohlížet a dát každýmu jeho slovo.

Všechny příručky maj svoje vlastní pravidla pro nastavení Hx s ostatníma. Fungujou tak, že se hráč ptá po dobrovolnících. Magorovy Hx pravidla, například:

Když si na řadě, zeptej se na 1, 2 nebo všechny 3:

  • Kdo z vás mě jednou nechal krvácet a nic pro mě neudělal? K týhle postavě si připiš Hx-2.
  • Kdo z vás se mnou někdy bojoval bok po boku? K týhle postavě si připiš Hx+2.
  • Kdo z vás je nejhezčí a/nebo nejchytřejší? K týhle postavě si připiš Hx+3.

Ke všem ostatním si připiš Hx-1. Nevidíš důvod, proč by ses sbližoval s většinou lidí.

Je na každym hráči, aby si vybral, který otázky položí, když je na řadě, a je na všech ostatních hráčích, aby se dobrovolně přihlásili k odpovědi.

Jako MC dávej pozor na to, jak se Hx postav vyvýji, je to super materiál. Klidně přihoď vlastní otázky a příspěvky: „Hej, když Dune nechala Keeler krvácet, bylo to když [náhodně vybereš méno] Preen napadnul državu, nebo to bylo někdy jindy?“

Nakonec budou mít všichni hráči na svejch kartách seznamy, jako jsou tyhle:

Na Mariině kartě:

Keeler Hx+3

Bran Hx+2

Dune Hx+1

Damson Hx+2

Na Keeleřině kartě:

Marie Hx-1

Bran Hx+3

Dune Hx-2

Damson Hx+2

A tak dále, plus ty budeš mít dobrej materiál, kterej budeš moct zapracovat hned do začátku samotný hry.

# Zvýraznění vlastností

Ještě jednou naposledy zopakuj kolečko. Každej hráč najde postavu, kterou zná jeho postava nejvíc, což je ta s nejvyššim Hx na jeho kartě (shody rozhodněte namátkou). Hráč týhle jiný postavy řekne, která z vlastností postavy je pro něj nejzajímavější, a tu zvýrazní.

Následně ty jako MC zvolíš druhou zvýrazněnou vlastnost. Je to tvoje rozhodnutí, zvol si tu vlastnost, kterou u daný postavy sám shledáváš nejzajímavější.

Takže: Marie, koho zná nejlíp? Nejlíp zná Keeler s Hx+3, takže: „Keeler, která z mejch vlastností je pro tebe nejzajímavější?“ Keeleřina hráčka zvolí Mariinu úchylnost, protože občas je ta nejzřejmější volba ta nejlepší. Já jako MC se rozhodnu pro Mariin klídeček, protože rád sleduju postavy jednat pod palbou. Mariina hráčka si obojí zaznamená na svojí kartu postavy.

Koho zná nejlíp Keeler? Brana, s Hx+3. „Brane, zvýrazňuješ jednu mojí vlastnost, kterou?“ Branův hráč se rozhodne pro Keeleřinu machrovinu, nejspíš protože chce vidět Keeler v hodně bojích. Jako MC se rozhodnu pro Keeleřinu úchylnost a Keeleřina hráčka si obojí zaznamená na svojí kartu.

Jak kolečko pokračuje, všichni dostanou svý zvýrazněný vlastnosti, a to je všechno. Tvorba postav je hotová, čas pustit se do hry.